Formation of Early Childhood Religious Character Through Religious Activities in School

Penulis

  • Toifur Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Syaifuddin Zuhri Purwokerto
  • Rahmah Setiawati Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Syaifuddin Zuhri Purwokerto
  • Musyafa Ali Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.36709/jspaud.v5i2.23

Kata Kunci:

early childhood, religious activities, religious character

Abstrak

religiosity becomes an inseparable part in the relationship between humans and the creator. The purpose of this study is to find out how to form the religious character of early childhood through religious activities in school. This research was conducted at Bina Insan Mandiri School Purwokerto Kindergarten. This research is field research or field research. The methods used by researchers in collecting data are interviews directly with teachers, observation of religious activities carried out by children during school and documentation in the form of pictures, and RPPH documents, and RPPM. In analyzing the data, researchers used miles and huberman techniques, starting with reducing data, presenting data and finally drawing conclusions and verification. The results of this study show that religious activities carried out by early childhood in order to form their character are amaliyah activities, such as praying, dhikr, dhuha prayer and others.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), 24–25.

As’ad, M. (2022). Membangun Karakter Religius Siswa Melalui Pembelajaran Membaca Dan Menghafal Al-Quran : Ditinjau Dari Peran Sekolah Dan Orang Tua Siswa. MUADDIB: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(01), 29–43.

Dewi, D. A. (2018). Membangun Karakter Kebangsaan Generasi Muda Bangsa Melalui Integrasi Pendidikan Formal, Informal Dan Nonformal. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(1), 56–67. https://doi.org/10.36805/civics.v2i1.267

Eka, S. C., & Sudaryanti, N. A. P. (2017). Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 57. https://doi.org/10.26877/jo.v4i2.4005

Hasanah, F. F., & Munastiwi, E. (2019). Pengelolaan Pendidikan Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan di Taman Kanak-Kanak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 35–46. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-04

M. Syahid, S. B. P., & Hidayah, U. (2021). Pembentukan Karakter Religius Pada Anak Usia Dini (Studi Pada RA Al Wafa Desa Ambulu Kec. Sumberasih Kab. Probolinggo). Al-Manar: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 10, 1–11.

Maharani, R., & M Syarif S. E. (2019). Pembentukan Karakter Dalam Pembelajaran Bcct (Beyond Center And Circle Time). Jurnal Educate, 4(1), 95–98.

Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Rosdakarya.

Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.33367/jiee.v2i1.995

Prasanti, D., & Fitrianti, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas. Pembentukan Anak Usia Dini : Keluarga, Sekolah, Dan Komunitas, 2(1), 15.

Prasetyo, N. (2011). Membangun Karakter Anak Usia Dini. Kementerian Pendidikan Nasional.

Rachmi, T., Anggraini, D. R., & Yufiarti. (2021). Penggunaan Media Buku Halo Balita dalam Pembentukan Karakter Religius Anak Usia Prasekolah. Jurnal Psikologi Islam Dan Budaya, 4(1), 29–44.

Raharjo, T. Y., Rohana, H. D., Istyarini, I., & Nurussaadah, N. (2018). Pengaruh Full Day School terhadap Pembentukan Karakter Religius Siswa. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 6(1), 22–32. https://doi.org/10.15294/ijcets.v6i1.16683

RUSTIANA, D. E. (2015). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Di Tk Al-Hikmah Limbangan Kecamatan Kutasari Kabupaten Purbalingga Tahun Pelajaran 2014/2015. IAIN Purwokerto.

Setiawati, N. A. (2017). Pendidikan Karakter Sebagai Pilar Pembentukan Karakter Bangsa. Digital Repository Universitas Negeri Medan.

Shoimah, L., Sulthoni, & Soepriyanto, Y. (2018). Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Di Sekolah Dasar Lailatus Shoimah, Sulthoni, Yerry Soepriyanto. Jktp, 1(2), 169–175. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/4206

Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). Inferensi, 11(1), 97. https://doi.org/10.18326/infsl3.v11i1.97-118

Siswanto, S., Nurmal, I., & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1. https://doi.org/10.29240/jpd.v5i1.2627

Siti Ridnawati. (2019). IMPLEMENTASI KARAKTER DISIPLIN ANAK USIA DINI MELALUI Pada Kelompok B di TK Darul ‘ Amal Tonjong. Jurnal Jendela Bunda, 6(2), 40–53.

Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.757

Susilawati, S. (2020). Pembelajaran yang Menumbuhkembangkan Karakter Religius pada Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 14–19. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.46

Wahyuni, I. W., & Putra, A. A. (2020). Kontribusi Peran Orangtua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Islami Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(1), 30–37. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(1).4854

Diterbitkan

2022-07-31

Cara Mengutip

Toifur, Setiawati , R., & Ali , M. (2022). Formation of Early Childhood Religious Character Through Religious Activities in School. Jurnal Smart Paud, 5(2), 117–124. https://doi.org/10.36709/jspaud.v5i2.23

Terbitan

Bagian

Articles