Development of Interactive Multimedia for Introducing Letters and Numbers to Kindergarten Students
DOI:
https://doi.org/10.36709/jspaud.v7i2.178Keywords:
development, interactive multimedia, introduction to letters and numbersAbstract
The aim of this research is to develop interactive multimedia for introducing letters and numbers that can be used in the learning process in kindergartens. This study uses the 4D development model, which includes the stages of define, design, develop, and disseminate. The data collection techniques used in this research are observation and questionnaires. The data analysis was conducted using Likert scale measurements. Overall, the developed interactive learning media has undergone a series of feasibility tests from various aspects, both by media experts and content experts. According to the media experts' assessment, this media obtained an average percentage of 91.67%, which falls into the "very feasible" category. This indicates that the media, both visually and functionally, meets the expected standards in educational media development. Additionally, the validation carried out by content experts, who evaluated aspects such as curriculum, material, evaluation questions, language, design, animation, and ease of use, resulted in an average percentage of 77.23%, categorized as feasible. This learning media is considered sufficiently effective and appropriate for use in the context of kindergarten education.
Downloads
References
Arnada, E. Z., & Putra, R. W. (2018). Implementasi Multimedia Interaktif Pada Paud Nurul Hikmah Sebagai Media Pembelajaran. IDEALIS: InDonEsiA journaL Information System, 1(5), 393-400.
Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A. D., & Saddhono, K. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi: Apakah Memiliki Pengaruh terhadap Peningkatan Kreativitas pada Anak Usia Dini?. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7253-7261. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5728
Dhitya, G., & Setiyowati, A. J. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Bimbingan Klasikal Dengan Media Audio Visual: Literatur Review. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 4(7), 4-4.
Hasan, M., Milawati, M. Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, M., & Indra, I. M. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
Ismiwati, A., Syah, B. M., Arcelia, R. D., & Aziz, R. A. (2024). Perancangan Multimedia Interaktif Pengenalan Alat Transportasi Untuk Taman Kanak-Kanak. Repeater: Publikasi Teknik Informatika dan Jaringan, 2(3), 178-187. https://doi.org/10.62951/repeater.v2i3.136
Juannita, E., & Mahyuddin, N. (2022). Video pembelajaran berbasis multimedia interaktif dalam meningkatkan keterampilan menyimak anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3300-3313.
Kartini, K., Degeng, I. N. S., & Sitompul, N. C. (2020). Pengembangan multimedia interaktif tema binatang untuk pembelajaran di taman kanak-kanak. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 128-139. http://dx.doi.org/10.21831/jitp.v7i2.33879
Munawaroh, H., Fauziddin, M., Haryanto, S., Widiyani, A. E. Y., Nuri, S., El-Syam, R. S., & Hidayati, S. W. (2022). Pembelajaran Bahasa Daerah melalui Multimedia Interaktif pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4057-4066. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1600
Nisa’, L. (2020). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 1-14. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i1.6283
Oktavia, M., Wara, F. A., & Woda, Y. W. B. (2021). Media pembelajaran mengenal angka, huruf, bentuk dan warna berbasis multimedia interaktif. Increate-Inovasi dan Kreasi dalam Teknologi Informasi, 7(1), 1-9.
Priadi, B. A. (2017). Media & Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Putra, P. A. (2020). Mengembangkan kemampuan membaca anak usia dini dengan multimedia interaktif. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 20-25. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol2.no02.a3016
Rahmawati, R., & Mayar, F. (2023). Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pengukuran Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4673-4681. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.5245
Rohmah, R. M., Yusuf, A., Azizah, R., & Mardiansyah, N. R. (2023). Peran Pendidikan Holistik Bagi Pengembangan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 154-165. http://dx.doi.org/10.24269/dpp.v11i1.8268
Saputra, H. N., & Salim, S. (2021). Analysis of the Multimedia Use of Primary Schools. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2535-2544. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.673
Wahyudiani, E., Rasyid, H., & Saputra, H. N. (2020). Interactive Multimedia as Computer Assembly Visualization Media. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 2(1), 35-41.
Wijayanti, A. N., & Laili, M. (2024). Strategi Pembelajaran Multisensori: Efektivitas dalam Meningkatkan Pemahaman Matematika di Madrasah Ibtidaiyyah. Pengenalan Lapangan Persekolahan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 13-18.
Yolanda, A. E., Wanandi, B. S., Yahya, H., Fiddarain, S., & Ikhwan, A. (2023). Perancangan Aplikasi Multimedia Berbasis Android Dalam Pembelajaran Membaca Tingkat Taman Kanak-Kanak. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Eksakta, 2(1), 61-66. https://doi.org/10.47233/jppie.v2i1.689
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hendra Nelva Saputra, Hasmira Said, Sarpina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.